Wat doen we?

Waarom is Belangenvereniging De Wijk e.o. opgericht?

Belangenvereniging De Wijk e.o. is opgericht op 10 februari 1998. Reden hiervoor was de gemeentelijke herindeling. De Wijk maakt sinds 1 januari 1998 deel uit van gemeente De Wolden. De afstand tussen inwoners en gemeente zou groter kunnen worden.

Doel

Het doel van Belangenvereniging is om in De Wijk de leefbaarheid te verbeteren en ervoor te zorgen dat het bruisend op de kaart blijft staan met een gezond, prettig leef- en werkklimaat waar jong en oud nu en in de toekomst een plek hebben.

Aanpak en werkwijze

De belangenvereniging werkt als spil en spreekbuis namens bewoners en samen met
verenigingen tussen het dorp De Wijk en gemeente De Wolden over thema’s, zaken en
organisaties die van belang zijn voor het dorp. Denk bijvoorbeeld aan:
– Wonen, leren, werken, ondernemen en recreëren
– Verkeersveiligheid
– Sport
– Cultuur

Afstemmen van de agenda en jaarplannen op thema’s die van belang zijn voor het dorp en
eventueel ook een relatie hebben met de nieuwe Dorpsvisie 2025-2035. Hierbij worden verenigingen en inwoners van het dorp betrokken.

Realisatie

Onder andere door communicatie en afstemming met:
– Verenigingen en stichtingen (sport, cultuur, middenstand en overige)
– Dorpsbewoners
– Gemeente De Wolden (B&W, aandachtswethouder, dorpscontactfunctionaris, wijkbeheerder en -agent)
– Voorzitters van andere dorpen (voorzittersoverleg).
– Gesprekspartners die van belang zijn voor de leefomgeving en het dorp
– Initiatiefrijk De Wolden: benutten van financiële bronnen voor projecten